Cubans' weight loss in 1990s good for health - study

27.09.2007 12:58
#1 Cubans' weight loss in 1990s good for health - study
avatar
Rey/Reina del Foro

Cubans' weight loss in 1990s good for health - study

HAVANA, Sept 25 (Reuters) - Cubans remember the 1990s as a time of dire crisis and hunger, but researchers have found that the resulting population-wide weight loss helped reduce deaths from conditions such as heart disease and diabetes.

A team from the Johns Hopkins School of Public Health, Loyola University and Cienfuegos, Cuba, studied the crisis triggered by the collapse of the Soviet Union, when the Cuban economy shrunk by 40 percent in four years.

Fuel shortages meant Cubans had to give up cars and use Chinese-made bicycles to get around, while their calorie intake plummeted.

The result was a decline in obesity, and also in the number of deaths attributed to diabetes, coronary heart disease and stroke, according to the study published last week in the American Journal of Epidemiology.

Between 1997-2002, deaths caused by diabetes declined by 51 percent, coronary heart disease mortality dropped 35 percent and stroke mortality by 20 percent.

The economic crisis from 1989 to 2000 was a unique opportunity to observe the impact of population-wide weight loss in a country due to sustained reductions in caloric intake and an increase in physical activity, the researchers said.

"This is the first, and probably the only, natural experiment, born of unfortunate circumstances, where large effects on diabetes, cardiovascular disease and all-cause mortality have been related to sustained population-wide weight loss as a result of increased physical activity and reduced caloric intake," said Dr. Manuel Franco, a PhD candidate at Johns Hopkins School of Public Health's Department of Epidemiology.

Cubans are still traumatized by the hunger they lived through in the early 1990s, sometimes joking that stray animals vanished from the streets of Havana because people ate them.

To this day, food is the main topic of conversation for Cubans, even though their calorie consumption is back up to international levels and obesity is making a comeback.

Even as Cubans were burning more energy, the lack of food resulted in a decline in energy intake from 2,899 calories per day in 1988 to 1,863 calories a day in 1993, the study found.

The U.N. Food and Agriculture Organization says the minimum requirement per person is 2,200-2,300 calories a day.

In 1987, 30 percent of Havana residents were classed as physically active. But by 1995, that figure had risen to 70 percent due to the widespread use of bicycles and walking in the absence of public transport.

Obesity in the southern coastal city of Cienfuegos fell to 7.2 percent in 1995 from 14.3 percent in 1991. Dr. Franco said it is climbing back to that level, which is about half the U.S. obesity race of 30 percent.

http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/N25383280.htm

--
La vida debería ser amarilla... amar y ya.

 Antworten

 Beitrag melden
27.09.2007 13:03 (zuletzt bearbeitet: 27.09.2007 13:05)
#2 RE: Cubans' weight loss in 1990s good for health - study
avatar
Forums-Senator/in
Wollte ich gerade auch reinstellen!

Zynismus pur und eine Beleidigung aller Kubaner, die diese harten Jahre erlitten haben!

Und selbst wenn diese Zeit positive Konsequenzen für die Gesundheit gehabt hätte, eines ging auf jeden Fall in den Keller: Die Moral!!!

_______

„Die Demokratie ist die schlechteste aller Staatsformen, ausgenommen alle anderen.“
Winston Churchill

¡Visca Barça! [img]http://www.soccer24-7.com/forum/images/smilies/BarcaBarca.gif[/img]
_______


 Antworten

 Beitrag melden
28.09.2007 09:07
#3 RE: Cubans' weight loss in 1990s good for health - study
avatar
Forums-Senator/in

In Antwort auf:
Realmente se me hace dificil entender todas las razones, o las sinrazones, escondidas detrás de las investigaciones realizadas por una institución tan respetable como la de la Escuela de marras. Es oneroso, para ponerlo honrosamente, que científicos adjudiquen algún calificativo positivo a la real falta de alimentación que sufrimos los cubanos durante los años 90 y el presente decenio, y me incluyo porque aun estaba allí.
A la memoria me viene la imagen de las tres viejitas que vivian en la esquina de Economia y Mision, en La Habana Vieja, y como fueron falleciendo una tras otra, yo diría desapareciendo, porque uno las veía enflaquecer irremediablemente en el camino a la muerte. Es una imagen que no se me olvida.

Tampoco se me puede olvidar los momentos de zozobra y angustia que vivi mientras mi madre sufria continuos cólicos vesiculares previos a la operación que al fin se tuvo que someter, y las noches en las que tuve que salir y suplicar un transporte a quien pasara por alguna de las esquinas de Corrales, en la misma Habana Vieja. O cuando tuve, sencillamente, que amenazar a un chofer para que llevara mi madre al hospital. Pero mucho menos se me olvidan los momentos posteriores a la operación, cuando debía alimentarla y no encontraba con que, solo el pescado escamoso y todo espinoso, que el gobierno repartía a la buena de Dios, cuando se le ocurria. Sin dinero, sin dólares con que comprar los jugos o la carne que necesitaba.

Solo recordar aquellos momentos hace que la cólera me ciegue cuando leo líneas como estas, en nombre de personas sin conocimientos del entorno cubano, sin saber absoluta y soberanamente nada de las consecuencias que produjo a la población de Cuba.
Yo le preguntaría a este señor Franco, si sus estudios también incluiría a los campos de concentración nazis y sus consecuencias sobre la población judía de los países del Este durante la II Guerra Mundial. Se atrevería el señor a hacer alguna afirmación como esa acerca de los judíos, que evidentemente sufrieron lo indecible, no solo de hambre, y murieron en millones?

Se ha preguntado este señor cuantas personas murieron de hambre durante los 90 en Cuba? Y por que?
Por favor, como se puede hablar de colesterol bajo y demás terminologías, cuando de lo que se trata es de hambre. Una pregunta final, señor Franco: se atrevería usted a enviar a su familia, en las mismas condiciones en que se encuentra el pueblo de Cuba, a que viva con las mismas calorías que el cubano, ya no de La Habana, de los pueblos de campo donde a veces se tiene que cocinar con leña porque no hay combustible? Se atrevería usted?

Por favor, pudiera contestar eso?





 Antworten

 Beitrag melden
30.09.2007 04:34
#4 RE: Cubans' weight loss in 1990s good for health - study
avatar
Forums-Senator/in


 Antworten

 Beitrag melden
Seite 1 von 1 « Seite Seite »
Bereits Mitglied?
Jetzt anmelden!
Mitglied werden?
Jetzt registrieren!